Critical extention and functional integration of teaching practices of Portuguese as a regional integration language in a social management school

Authors

  • Natalia Ricciardi Universidad Nacional de Rosario. Rosario, Argentina
  • Virginia Rubio Scola Universidad de Buenos Aires. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina
  • Dalila Capeletti Universidad Nacional de Rosario. Rosario, Argentina
  • Thalita Camargo Angelucci Universidad Nacional de Rosario. Rosario, Argentina
  • Pablo García Giménez Universidad Nacional de Rosario. Rosario, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/prcs.v0i9.174

Keywords:

Critical Extension, Portuguese language in middle school, Regional integration, Systematization, Integrality of functions

Abstract

This article seeks to reflect upon and analyze, through an incipient systematization of experiences, the learning experience of students from a social management school on the outskirts of Rosario. The project of CSU "Portuguese and integration" of the Languages Program of the UNR, seeks to promote reflection on the construction of regional citizenship by presenting Portuguese as a “language of integration”. We also try to encourage critical thinking and transformative action within university students through the implementation of a program that evokes contemplation about the community's social, cultural and economic reality. In order to achieve our goals, we assume the theoretical assumptions of  “Critical Extension”, and we firmly believe that the integration of functions (teaching, extension and research) should be always considered as an integral training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Ricciardi, Universidad Nacional de Rosario. Rosario, Argentina

Profesora de Portugués. Actualmente titular de las cátedras de Metodología de Enseñanza de la Lengua Extranjera y Lengua y Gramática Portuguesa III de la Escuela de Lenguas de la Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Doctoranda en Lingüística y Lenguas (FHUMYAR-UNR).

Virginia Rubio Scola, Universidad de Buenos Aires. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina

Magíster en Lingüística. Profesora Adjunta de Lingüística General e Introducción a la metodología y a las técnicas de la investigación de la Licenciatura en portugués en la Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina, doctoranda de Lingüística en la Universidad de Buenos Aires.

Dalila Capeletti, Universidad Nacional de Rosario. Rosario, Argentina

Licenciada en Relaciones Internacionales. Universidad Nacional de Rosario. Argentina.

Thalita Camargo Angelucci, Universidad Nacional de Rosario. Rosario, Argentina

Psicóloga (UFSCar-Brasil), Doctoranda en Ciencias de la Educación (FHUMYAR-UNR) y JTP en la cátedra Trabajo de Campo en la misma institución. Facultad de Humanidades y Artes (UNR) e Instituto Rosarino de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE). Rosario, Argentina.

Pablo García Giménez, Universidad Nacional de Rosario. Rosario, Argentina

Ingeniero agrónomo, especialista en Gobernabilidad y Derechos Humanos. Actualmente Director de formación y capacitación del Área de Extensión y Territorio de la Universidad Nacional de Rosario.

Published

2020-07-10

How to Cite

Ricciardi, N., Rubio Scola, V., Capeletti, D., Camargo Angelucci, T., & García Giménez, P. (2020). Critical extention and functional integration of teaching practices of Portuguese as a regional integration language in a social management school. Perspectivas Revista De Ciencias Sociales, 5(9), 505–521. https://doi.org/10.35305/prcs.v0i9.174